Vanavond was de start van het nieuwe seizoen. Hoewel De Haard de afgelopen weken open was voor belangstellenden, was aan de opkomst duidelijk te merken dat er weer “iets te doen” was.

Martien (voorzitter) opende de avond met de introductie van het nieuwe clubthema: Verandering. Hij deed dit aan de hand van een aantal eigen foto’s. Genoeg stof tot nadenken en, hopelijk, veel inspiratie voor nieuw fotowerk.

Het grootste deel van de avond was ingeruimd voor een “omgekeerde” fotobespreking. Nu eens niet de zaal als eerste aan het woord, maar de fotograaf zelf. Een geslaagd experiment, vond ik zelf, omdat de fotograaf iets van zichzelf blootgeeft, waardoor je elkaar beter leert kennen. Eigenlijk krijg je zo een ledenpresentatie in het klein, met maar één foto per lid. En het was een luchtige manier om af te trappen.

Heel terecht kwam er ook kritiek op deze manier van bespreken. Door de fotograaf aan het woord te laten, ontneem je de beschouwer de mogelijkheid om een eigen verhaal bij de foto te bedenken. Het is dan ook niet de bedoeling om in het vervolg de besprekingen op deze manier te doen. Als er vrij werk / series op het programma staat, hanteren we de vaste methode van fotobespreken. Voor de die-hards: het boek van Brongers en Ophof “Over foto’s gesproken” kan bij de Fotobond worden besteld (https://fotobond.nl/voor-leden/aanbiedingen/cds-dvds-en-fotoboeken/boek2/)

Dan had ik zelf nog een kleine toegift in de vorm van een foto die ik op de fotograficamarkt in Doesburg heb gekocht. Zoals gisteravond verteld, gaat het om een broomoliedruk van Ferdinand van Sorgen, ingestuurd voor één van de jaarlijkse tentoonstellingen van de NAFV. Deze fotoclub was opgericht in 1887 en trok lange tijd leden vanuit het hele land naar de maandelijkse clubavonden. Ook bekende beroepsfotografen waren in die periode lid van de NAFV.

Van Sorgen woonde van 1920 tot januari 1925 op het adres dat aan de achterzijde van de foto is vermeld, zodat de foto vermoedelijk uit deze periode dateert. De broomoliedruk werd veel toegepast door de pictorialisten, een bekende wereldwijde stroming in de fotografie, die streefde naar erkenning van de fotografie als kunstvorm. Wie meer wil weten over deze en andere stromingen verwijs ik naar de lezing van Eileen Rafferty: Art movements through photography

Met Willemien had ik een korte discussie over kwaliteit van films (bewegend beeld dus) vergeleken met de kwaliteit van foto’s in die tijd. Daarbij bracht ik Technicolor ter sprake. Een paar jaar geleden werd het 100-jarig bestaan herdacht van dit inmiddels geheel ter ziele gegane procédé.

De films in Technicolor zijn van zeer hoge kwaliteit. Gisteravond dacht ik, dat de eerste films uit 1917 dateerden. Dat blijkt echter 1922 te moeten zijn, iets later dus. Waarom mij dat interesseert? Hetzelfde procédé werd ook gebruikt in de fotografie, dye transfer printing. De materialen hiervoor zijn inmiddels niet meer verkrijgbaar, er zijn nog een paar mensen die met oude voorraad werken.

Broomolie wordt nog wel gedaan, is zelfs weer een beetje in opkomst